Andre opfatter os ikke helt som vi selv gør. På godt og ondt så at sige. Hvor vi selv synes vi er omhyggelige og ansvarlige synes andre måske vi er ufleksible og kontrolfikserede. Det kan gøre ondt at høre. Men de andres opfattelse er der jo alligevel, så det kan være en fordel at kende til deres billede. Noget kan justeres. Man kan forhåbentlig lære at forstå hvorfor de opfatter en sådan. Noget kan måske ændres, andet kan være forskelle i behov og væremåder, hvor man kan opnå forståelse, anerkendelse og respekt for hinandens forskellige væremåder og behov.
Ofte overrasker noget af feedbacken positivt. Tænk hvis man aldrig havde hørt, at kollegerne værdsætter forskellige ting, som man ikke selv var opmærksom på eller troede man ikke var god til.
At kunne give og modtage konstruktiv feedback er vigtigt på en moderne arbejdsplads, hvor både professionelle, personlige og sociale kompetencer er i spil. Hvor organisationens ry ofte er på spil og kan påvirkes af hvad hver enkelt medarbejder gør eller netop ikke gør.
Feedback kan iscenesættes på mange måder. Der findes nyttige IT redskaber som kan skræddersys til ens egen organisation. Det afgørende er efter min mening, at feedbacken bliver brugbar. Vi er inde i et meget følsomt felt. Det er nemt at være afglidende både som afsender og modtager. Jeg har lang erfaring med at hjælpe begge parter med denne proces, som grebet rigtigt an ikke behøver være så svær endda.